woensdag 21 oktober 2009

Dag der Groninger Geschiedenis

Het was druk. Al met al bezochten ongeveer 1600 mensen "De Dag". Ik werkte, net als andere jaren, samen met de gemeentearchieven. Noordoost Groningen was er, Zuidhorn, Hoogezand, Bellingwedde, Eemsmond en het Waterschap Hunze en Aa's. We hadden twee tafels vol folders en boeken, een tentoonstelling en een quiz.

Ieder jaar is het weer afwachten of je plannen aanslaan. Twee jaar geleden hadden we 'de archiefrechter', vorig jaar alleen de stand en nu dus de quiz. Ik heb het idee dat veel mensen begonnen aan de vragen, maar uiteindelijk het formulier niet inleverden. We hadden toch nog wel een stapeltje antwoorden. De Groninger Archieven zal de winnaar bekend maken.

Het is een bijzondere happening, zo'n dag. Allerlei erfgoedinstellingen tonen wat ze in huis hebben. Ik sprak met de Culturele commissie uit Delfzijl over Termunten. Het ligt in hun gemeente, maar het is Oldambt. Ik kreeg direkt twee tijdschriften aangeboden. 'Dingen die handig zijn om te weten over Termunten'. En als ik er toch kom met de excursie op 14 november kan de kerk waarschijnlijk wel open. Zo makkelijk gaat dat.

De aanjagers van de restauratie van station Zuidbroek waren er ook. Of ik voor SLO volgend jaar een lezing kan organiseren in het station, was mijn vraag. Een lezing over verkeer en vervoer leek me wel passend op die plek. Het is altijd te regelen. Dat wordt leuk!

De historische verenigingen uit het Oldambt zijn helaas afwezig. Maar dat is al jaren zo. Waar dat aan ligt? Ik weet het niet. Misschien kunnen we volgend jaar met z'n allen. Gezellig.

Geen opmerkingen: