donderdag 22 oktober 2009

Fotospeurtocht

Elles Bulder vroeg me of ik historische illustraties wilde zoeken voor een boek dat binnenkort verschijnt. Daarmee begon een speurtocht naar passende plaatjes. Er gingen wat voorstellen over en weer. En uiteraard kreeg ik commentaar. 'Er staan geen mensen op de foto's, dat moet eigenlijk wel', was het bijvoorbeeld. Mensen zien graag andere mensen, blijkbaar. Dat was even schakelen voor een architectuur- en landschapliefhebber.

Maar goed, ik ben de schrijver van het boek of de ontwerpster niet. Ik lever, zo goed dat kan, wat mij gevraagd wordt. Een goed startpunt is de beeldbank van de Groninger erfgoedinstellingen. Al die foto's bij elkaar levert al snel mooie vondsten op. Daarna komen de verzamelaars aan bod. Zij hebben vaak bijzondere foto's in hun collectie die het prima doen in een boek. Het viel me echt op dat velen van hen bijzonder behulpzaam waren.

Deze twee stappen gaan tamelijk soepel. Daarna begint het speurwerk. Horen van iemand, die gehoord heeft, dat iemand anders een goede foto heeft. En dan volgt het bellen. Een mooie bijkomstigheid is dan dat ik weer allerlei mensen leer kennen. Ze hebben vaak historische belangstelling en weten veel over hun foto's. Ik heb veel leuke gesprekken gehad de afgelopen tijd. Het onderzoek eindigt ermee dat ik een fotograaf vraag om iets voor me vast te leggen. En in het uiterste geval dat ik zelf de straat op ga om zelf foto's te maken. En daarna hoop ik natuurlijk dat ze goed genoeg zijn.

De mooiste foto van deze speurtocht is een foto van een lange, statige heer. De heer De Graaf van de Winschoter Courant. Hij houdt een toespraak bij het honderd-jarig bestaan van de krant. Een journalist die jaren bij de Winschoter heeft gewerkt kwam hem mij brengen. Hij schrijft maakt op dit moment een boek over zijn herinneringen bij de krant. Daar vertel ik later nog wel eens over.

De andere plaatjes houd ik nog voor me. Die zullen de Oldambtsters binnenkort wel te zien krijgen.

Geen opmerkingen: